26 juni 2024 Leestijd: 6 minuten

Kwaliteit is met keurmerken geborgd in het werkproces

Op 1 januari 2024 is de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (WKB) in werking getreden. Doordat Emergo KOMO-gecertificeerd werkt, zijn kwaliteitscontroles al onderdeel van het werkproces. Hierdoor kunnen de eisen van de WKB makkelijk worden toegevoegd aan het werk. Maar ook werkplezier, kennis van de redenen achter het productieproces en digitalisering werken mee aan kwaliteitsborging.

Voor Emergo staat kwaliteit altijd al hoog in het vaandel, vertellen Sven Koldeweij (productieleider Almelo), Peter Versluijs (productieleider Stadskanaal, praktijkopleider) en Jesse Versluijs (development engineer). “Als we goede producten maken, krijgen we tevreden klanten. En dat is wat we willen bereiken. Kwaliteit is binnen Emergo eigenlijk al vanaf de start van het bedrijf leidend,” stellen ze. De mannen vertellen hoe Koos Wessels als directeur met een simpele vraag iedereen er van doordringt om dingen direct goed te doen: “Koos zegt: hoe kan het dat we wel tijd hebben om dingen op te lossen als iets fout gaat, maar geen tijd om het vooraf goed te doen. Tijd nemen om het aan de voorkant goed te doen levert uiteindelijk tijd op.”

 

Sven-Jesse-en-Peter.jpg

 

Constante kwaliteit

“Wij willen goede producten afleveren en voldoen aan de normen en kwaliteitseisen die worden gevraagd. Het is ook van belang dat je zorgt voor een constante kwaliteit. Dat draagt bij aan langdurige klantrelaties. Daar helpt zo’n een kwaliteitskeurmerk zoals KOMO ook bij,” aldus Peter.

“De standaardisering vanuit een certificaat helpt om je kwaliteit te borgen en vandaaruit je producten door te ontwikkelen,” vertelt Sven. Bijvoorbeeld als er met nieuwe materialen wordt gewerkt of nieuwe regelgeving is, zoals nieuwe eisen wat betreft luchtdichting of de thermische schil. “Er is de afgelopen twintig jaar een en ander veranderd, maar in de kern blijven het product en het proces hetzelfde,” stelt hij.

Het hele proces, van begin tot einde, is in de werkvoorschriften gewaarborgd.

 

Aansprakelijk, tenzij…

De Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen (WKB) stelt de maker bij fouten of afwijkingen aansprakelijk, tenzij deze kan bewijzen dat het werk kwalitatief goed is. “Doordat we ons hele proces, van begin tot einde, in de werkvoorschriften hebben gewaarborgd, is de controle ook een stuk makkelijker.” Jesse: “Vanaf het moment dat de materialen binnenkomen, op de baan zelf, tot aan het moment dat de daken en elementen de fabriek verlaten. De extra controlemomenten voor de WKB zijn daardoor heel makkelijk te implementeren.”

Sven: “Wat de wet eigenlijk zegt is: jullie zijn verantwoordelijk voor je product.” Hij kan zich daar wel in vinden. “Als je er over nadenkt, is het gek dat mensen jarenlang hebben betaald voor een product met allerlei opleverpunten, waarbij de bewijslast bij de koper lag. Dat is nu gelukkig verleden tijd.”

 

Web-kwaliteit-is-met-keurmerken-geborgd-in-het-werkproces-overzicht-hal.jpg
Productiehal in Almelo

 

Werkplezier

“Emergo wil een product leveren waar we zelf trots op zijn. We willen iets goeds maken,” vertelt Jesse. Om dat te kunnen bereiken, hamert Sven als productieleider op het werkplezier in de fabriek. “Kwaliteit en werkplezier liggen dicht bij elkaar. Wanneer een medewerker gelukkig is, zie je dat direct terug in de producten die hij of zij maakt. Als mensen ergens plezier aan beleven, willen ze vanuit henzelf al mooi werk maken en leveren.” Peter valt hem bij: “Het is ook belangrijk dat je snapt waarmee je bezig bent, voor wie je het doet. Kwaliteit is niet het WKB-formulier dat je invult of de sticker met het nummer van het KOMO certificaat en Rc-waarde dat je op het element plakt. Ik leg de jongens uit dat ze een dak maken waar mensen onder gaan wonen. Je wilt dat die bewoners blij zijn met hun nieuwe woning. Dat je een kwalitatief hoogwaardig product aflevert.”

Kwaliteit en werkplezier liggen dicht bij elkaar. Een gelukkig medewerker zie je terug in het product.

De eigen opleiding van de Emergo School of Industry leert medewerkers na te denken: waarom doe ik bepaalde dingen? “De lesstof geeft onder andere inzichten over wat er misgaat als je een bepaalde handeling niet doet,” vertelt Jesse. Peter haakt erop in: “Ik vind het altijd heel mooi om de jongens uit te leggen waarom we de dingen doen zoals we het doen. Bijvoorbeeld wanneer je uitlegt waarom iets juist op die specifieke manier moet worden vastgezet. Als ze weten waarom iets moet gebeuren, heb je de eerste kwaliteitscontrole al te pakken.” Sven: “Voor je eigen voldoening wil je begrijpen waarom je doet wat je doet, in plaats van dat je alleen maar te horen krijgt wat je moet doen.”

Je wilt dat de bewoners blij zijn met hun nieuwe woning.

 

DSC08894_Edit.jpg
Jesse geeft uitleg in de School of Industry

 

Van analoog naar digitaal

De tekeningen en de stappen in het productieproces zijn in de afgelopen jaren volledig gedigitaliseerd. Peter: “Voorheen gingen er zowat hele bomen doorheen aan geprinte tekeningen voor de productie. Digitaal biedt ook allerlei praktische voordelen. Zo geeft het systeem de volgorde van de handelingen aan. Dat is essentieel voor een goede kwaliteit van je elementen.” Een ander voordeel is dat je heel veel data over de productie kunt meten, verklaart Sven. “Daar leer je bijvoorbeeld van welke handelingen moeilijk zijn en welke makkelijk.” Voorheen moest iemand zijn initialen op de sticker schrijven. “Daarmee nam je de verantwoordelijkheid voor het product. Nu zit dat geborgd in het programma,” vertelt Jesse. Een belangrijk voordeel is dat de tekeningen in 3D beschikbaar zijn. Peter: “Je ziet vaak dat de jongens voordat ze aan de slag gaan de 3D tekening openen om te zien hoe het eruitziet. Dat zorgt absoluut voor een kwaliteitsverhoging. Eerst had je als medewerker verbeeldingskracht nodig. Nu heb je alle tools bij de hand om te snappen hoe een element in elkaar zit.”

 

Web-analoog-naar-digitaal-afbeelding.jpg
Digitale tekeningen op de werkplekken in de productiehal

 

Betrokken voelen

“Kwaliteitsborging wordt vaak geassocieerd met techniek,” constateert Sven. “Maar kwaliteit gaat ook over je processen en de kwaliteit van je medewerkers. Emergo heeft aandacht voor het proces én de medewerker. Iedereen wordt gehoord en er wordt ook geluisterd. Dat maakt dat mensen zich betrokken voelen bij de organisatie en uiteindelijk ook bij de projecten. Mensen zijn dan gemotiveerd om het goed te doen. Ze gaan er gewoon voor als het nodig is. Dat vind ik mooi om te zien.”

Dit artikel komt uit ons eigen blad Emergo visie. Klik op de link om te lezen.

Nr. 18 - juni 2024