Topsporters willen toeschouwers plezier laten beleven én winnen. Diezelfde drive verwoordt Emergo in zijn missie: Plezierig wonen voor iedereen!
Schaatser Erben Wennemars ziet veel overeenkomsten in de manier waarop hij sport benadert en de wijze waarop Emergo dagelijks met discipline en doorzettingsvermogen topproducten maakt die bijdragen aan het woonplezier van duizenden Nederlanders. Wennemars weet als geen ander hoe belangrijk teamwork is om te winnen. Tijdens de Emergo inspiratie-dag na de bouwvak gaat hij alle medewerkers inspireren met zijn ervaringen. In voorbereiding op dit event spraken wij met Erben Wennemars.
Voor Wennemars is de essentie van topsport: buiten de lijntjes kleuren. Ergens heen gaan en durven te gaan waar nog niemand is geweest. Dat geldt volgens hem ook voor bedrijven. “Wat maakt Emergo uniek? Wat is jullie bijdrage? Ik geloof dat bedrijven als Emergo groeien, omdat de medewerkers er echt het verschil mogen maken. Succes zit in de mensen. Als zij geloven in het product en de manier van werken, dan volgt succes als het ware vanzelf. Plezierig wonen voor iedereen, dat is de grondgedachte van Emergo. Dat vind ik zo’n mooie missie. Als ze groeien, vergeten veel bedrijven hun wortels; dat waar het om draait. Dan denken ze dat ze winnen als ze veel geld verdienen, maar je kunt alleen duurzaam winnen als dit het gevolg is van een compleet proces. Een proces dat voor 80% onzichtbaar is voor diegenen die enkel het eindresultaat zien. Daarom is het belangrijk om je mensen continu mee te nemen in je missie, visie en strategie.”
Wennemars: “Plezierig wonen voor iedereen, dat is de grondgedachte van Emergo. Dat vind ik zo’n mooie missie.”
Weet waar je het voor doet
Alleen blind gaan voor winnen en winst werkt niet, volgens Wennemars. “Efficiëntie, marges, hoge verkopen, dat is mooi, maar het inspireert niet. Het heeft geen waarde op zichzelf. Winnaars zijn niet per definitie helden. Winst leidt niet automatisch tot erkenning. Als je niet meer weet waar je het voor doet, straal je dat ook niet meer uit. Als je staat voor plezierig wonen voor iedereen en daar iedere dag hard aan werkt met z’n allen, is het gevolg dat je groeit. In die volgorde. Wanneer je enkel winst wil maken en gewoon wat daken verkoopt die niets te maken hebben met woongenot voor de consument, kan het een tijd goed te gaan, maar dan zijn je waarden weg en dat is het begin van het einde.”
De daken van Emergo worden pas zichtbaar bij het plaatsen van dit totaalproduct op de huizen, het hele traject daarvoor is onzichtbaar voor klanten en consumenten. “Dat is in sport ook zo”, vertelt Wennemars. “Niemand ziet mij trainen, maar iedereen ziet mij tijdens het WK Sprint aan de start staan. Hoe gek het ook klinkt: op dat moment kan ik het verschil niet meer maken. Iedereen doet daar zijn best.
Het verschil maak je in het voortraject, wanneer niemand kijkt. Dan moet je weten waar je mee bezig bent en waarvoor je het doet.
Natuurlijk had ik vaak geen zin in loodzware trainingen. Maar ik kon het opbrengen, omdat ik wist waarvoor ik het deed: ik wilde wereldkampioen sprint worden. Dat is voor medewerkers in een bedrijf ook zo: de leiders moeten ervoor zorgen dat de mensen het hele traject kunnen overzien, tot aan het einddoel.”
Doe nooit afbreuk aan je waarden
Volgens Erben Wennemars is een duidelijk verhaal noodzakelijk. “Wij zijn Emergo, dit is waar we het voor doen en zo inspireren wij onze mensen. Vertrouw op je medewerkers en partners, leg het eigenaarschap bij hen neer. Creëer de juiste randvoorwaarden en wees duidelijk over je cultuur, de waarden waar je mee werkt. Dan kun je winnen. Doe nooit afbreuk aan je waarden, die vormen je fundament.”Is winst dan niet belangrijk? Ja en nee, legt winnaar Wennemars uit. “Natuurlijk is winst belangrijk, maar het gaat er vooral om dat je goed hebt gestreden. Dat je er alles aan hebt gedaan om te winnen. Het proces is belangrijker dan het winnen zelf. Het gaat om de drive, de missie en de overtuiging die erachter zit. Ga samen de strijd aan, speel eerlijk en werk als team. Als je die waarden steeds voor ogen hebt, kun je ook echt gaan voor de winst. Eerst plezierig wonen voor iedereen en als gevolg daarvan zal Emergo verder groeien en succes hebben. In die volgorde. Om dit continu waar te maken, moet het DNA van je bedrijf kloppen. En de mensen in je bedrijf vormen dat DNA, zij doen het. Dat mis ik tegenwoordig bij veel bedrijven, maar ondernemers die hun mensen vertrouwen, menselijk handelen en hen weten te inspireren, zullen winnen. Daar ben ik van overtuigd.”